hody.ir

دوره صفر تا صد پایتون | آشنایی با کتابخانه ها در پایتون و استفاده از آنها در برنامه

34−کار با کتابخانه ها در پایتون

جلسه ۳۴ دوره صفر تا صد پایتون

در جلسه قبلی دوره صفر تا صد پایتون با توابع lambda و filter و map آشنا شدیم. در این جلسه با کار با کتابخانه ها در پایتون آشنا می‌شویم.

کتابخانه چیست؟

کتابخانه ( یا Library ) مجموعه ای از کدهایی هست که توسط افراد دیگر نوشته شده ، و ما هم می تونیم از اونها استفاده کنیم.

به عنوان مثال: در پایتون کتابخانه ای به اسم random وجود دارد و بیشتر مواقع برای ایجاد اعداد رندم استفاده می‌شود.

و با استفاده از این کتابخانه ما نیازی نداریم که تمام کدهای مربوط به دریافت عدد رندم از کامپیوتر را خودمان بنویسیم. بلکه کتابخانه را به برنامه خودمان اضافه می‌کنیم و از توابع و … آن استفاده می‌کنیم.

چگونه یک کتابخانه را به برنامه خود اضافه کنیم؟

برای اضافه کردن یک کتابخانه به برنامه باید از کلمه کلیدی import و اسم کتابخانه در جلوی آن استفاده کنیم.

به عنوان مثال میخواهیم کتابخانه random را به برنامه خود اضافه کنیم.

import random

print('Random library imported')

خروجی:

Random library imported

دقت کنید که اگر کتابخانه وجود نداشته باشد ، ارور ModuleNotFoundError رخ می‌دهد ( در جلسات قبلی دوره صفر تا صد پایتون با هندل کردن ارور ها در پایتون آشنا شدیم ). مثال:

import randomfdfd

print('Random library imported')

خروجی:

Traceback (most recent call last):
  File "hody.py", line 1, in <module>
    import randomfdfd
ModuleNotFoundError: No module named 'randomfdfd'

پس از وارد کردن کتابخانه به برنامه ، میتوانید از توابع کتابخانه استفاده کنید.

دسترسی و استفاده از توابع/مقدارها و… از کتابخانه

برای دسترسی به موارد گفته شده از کتابخانه در برنامه باید ابتدا اسم کتابخانه را نوشت ، و جلوی اسم آن یک . و اسم تابع یا مقدار مورد نظر ( شبیه به دسترسی به عضوهای کلاس که در جلسات قبلی دوره صفر تا صد پایتون با آن آشنا شدیم ).

به عنوان مثال تابع randint یک تابع از کتابخانه random است.

این تابع دو ورودی دارد که نشان دهنده ماکسیمم و مینیمم عدد خروجی تابع چقدر است. به عنوان مثال اگر ورودی 10,20 باشد ، عدد خروجی عددی رندم بین 10 تا 20 است.

برای دسترسی به آن به شکل زیر عمل می‌کنیم:

import random

for _ in range(10):
    print(random.randint(10,20))

در این برنامه ۱۰ بار تابع randint از کتابخانه random را صدا می‌زنیم. خروجی:

20
11
12
13
10
13
19
15
20
17

دسترسی به مقادیر و … نیز به همین شکل است:

اسم مقدار.اسم کتابخانه

روش های دیگر برای اضافه کردن کتابخانه به برنامه

اضافه کردن چندین کتابخانه به برنامه

برای اضافه کردن چندین کتابخانه میتوان هر کتابخانه و import را در خط های جداگانه نوشت. یا بین اسم هر کتابخانه یک , قرار داد.

مثال از اضافه کردن در یک خط:

import library1, library2, library3, ...

مثال از اضافه کردن در خط های جدا:

import library1
import library2
import library3

اضافه کردن بخشی از کتابخانه به برنامه

در روش بالا کل کتابخانه را به برنامه وارد کردیم ، در کتابخانه random اسم مورد اشکالی ندارد ، اما در کتابخانه های بزرگتر این کار اشتباه است ،زیرا سرعت برنامه را پایین می آورد و باعث می‌شود توابع و … بدون استفاده در برنامه ما وجود داشته باشند و از منابع کامپیوتر استفاده کنند.

برای جلوگیری از این کار می‌توانیم یک بخش کارا از کتابخانه را به شکل زیر به برنامه اضافه کنیم:

from library import thing

library اسم کتابخانه ما و thing اسم مقدار ، متد و … ماست.

برای اضافه کردن چندین متد و … میتوان به شکل زیر عمل کرد:

from library import thing1, thing2, thing3

دقت کنید که در این صورت نمیتوان به صورت عادی از متد استفاده کرد، بلکه باید اسم خود مقدار اضافه شده را نوشت بدون اسم کتابخانه.

مثال:

import random
print(random.randint(10,20))

این روش عادی است. اما اگر بخشی از کتابخانه را اضافه کردید باید به شکل زیر عمل کنید:

from random import randint
print(randint(10,20))

تغییر اسم کتابخانه اضافه شده

در صورتی که اسم کتابخانه اضافه شده بلند و طولانی است ، میتوان به شکل زیر اسم آن را تغییر داد:

import random as rng
print(rng.randint(10,20))

همچنین اینکار را با افزودن بخشی انجام داد:

from random import randint as rint
print(rint(20,30))

اسم هایی که برای کتابخانه بگذارید همان اسم هایی هستند که برای متغییر های مختلف میتوان گذاشت ( با روش های مختلفی که میتوان برای متغییر ها نام گذاری کرد در جلسات قبلی دوره صفر تا صد پایتون آشنا شدیم ).

این جلسه از دوره صفر تا صد پایتون به پایان رسید. در جلسات بعدی با کتابخانه استاندارد پایتون آشنا می‌شویم.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین آرا
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] جلسه قبلی دوره صفر تا صد پایتون با روش کار با کتابخانه ها در پایتون و اینکه کتابخانه چیست آشنا شدیم. در این جلسه از دوره با […]